• Woordkleur

5 snelle tips voor een goede website

Met de opkomst van social media, de digitalisering en het verdwijnen van post, zou je verwachten dat elk bedrijf de noodzaak inziet van een goed werkende website. In de praktijk valt dit vaak tegen. Veel bedrijven steken tijd en moeite in het opzetten van een degelijke website en een responsief design is ook iets waar de meeste managers anno 2019 wel van gehoord hebben. En dan? Dan houdt het op. Wat je echter moet onthouden, is dat een website je visitekaartje naar buiten toe is en continue aandacht vergt. Gelukkig is het niet direct nodig om een copywriter in te schakelen om je webteksten te optimaliseren. Want wist je dat er een aantal eenvoudige zaken zijn die je zelf al meteen kunt oppakken? Je leest ze hier.


1. Reactietijd


In de ideale wereld reageer je meteen op elke tweet, elk facebookbericht, elke vraag van elke klant. Maar hé, je hebt hier geen tijd voor. Of je hebt geen budget om een webcare-afdeling op te zetten. Dus zorg je dat er minimaal een ontvangstbevestiging verstuurd wordt en hoop je er verder het beste van. Dat kan niet meer anno 2019. Een klant die vandaag een mail stuurt, verwacht binnen 24 uur of tenminste binnen 72 uur een antwoord op zijn vraag. En dan ben je al langzaam. Is dit niet mogelijk? Beperk het aantal contactkanalen dan, zodat je deze doorlooptijden wél kan halen.


2. Zorg voor de juiste contactinformatie


Of je nu een zzp-er bent met enkel een telefoonnummer of een marketeer binnen een grote organisatie: je contactinformatie moet kloppen. Het komt niet professioneel over als dit niet het geval is en je klanten lopen weg. Waar veel bedrijven de fout maken is dat ze niet vooruit denken. Ik heb ooit voor een organisatie gewerkt waar de managementassistente een promotie kreeg. Zij was al jaren bereikbaar op het centrale telefoonnummer van de afdeling en dit nummer wilde ze graag houden. Het gevolg? Chaos. Overal, op elke webpagina van het bedrijf, op elke uitnodiging, op elke uiting moest het telefoonnummer aangepast worden. En de klanten? Die raken geïrriteerd als ze van het kastje naar de muur gestuurd worden en in het ergste geval raak je ze kwijt. Zorg dus dat je contactgegevens up-to-date zijn.


3. Zorg voor eigen foto’s


Recentelijk heb ik een online magazine gemaakt. Een ontzettend mooie uitdaging met échte verhalen uit de praktijk. Na het afnemen van interviews en het schrijven van de teksten, moest het beeldmateriaal uitgezocht worden. En zeg nu zelf, met een deadline in zicht is niks zo efficiënt als een Shutterstockfoto, toch? Zonde! Klanten willen een verhaal. Klanten willen een gevoel hebben bij het bedrijf dat ze inschakelen. En daar werkt een dame met een Prodent-smile niet aan mee. Dus heb ik een eigen fotograaf ingeschakeld die samen met de betrokkenen een creatieve setting zocht om een prachtfoto te maken van de betrokkenen. Het resultaat? Het artikel met de meeste clicks van het totale magazine. I rest my case.


4. Denk aan je mobiele site


Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: zorg dat je website ook voor mobiel geschikt is. Het merendeel van de bezoekers gebruikt tegenwoordig een mobiele telefoon of een tablet om je website voor het eerst te bezoeken. Een site die niet responsief is of een website met een veel te lange laadtijd kan echt niet meer. Vergeet niet dat je potentiële klanten slechts een paar klikken verwijderd zijn van je concurrent en dat Google voorrang geeft aan website die wél responsief zijn. De meeste CMS-systemen hebben een optie waarbij je precies kan zien hoe je website er op een smartphone of tablet uitziet. Maak er gebruik van!


5. Creëer een call-to-action


Een schot voor open doel, maar extreem belangrijk. Wat wil je dat je bezoekers doen als je zorgvuldig geschreven teksten gelezen hebben en je zelfgemaakte foto’s hebben bekeken? Als je bezoekers niet wijst op de volgende stap, dan ben je ze net zo snel weer kwijt. En dat is zonde. Maak het ze dus zo gemakkelijk mogelijk en ben duidelijk in wat je van ze wilt. Koop nu. Vraag een offerte aan. Eén grote opvallend gekleurde knop op je homepage is al voldoende. Wil je het je bezoek nog iets makkelijker maken? Dan kun je prima voor elke pagina een button maken. Check meteen Google analytics om te kijken wat dit met je traffic doet!


Heb jij deze zaken al aangepast op jouw website? Wil je graag meer weten of hulp hebben bij deze aanpassingen? Stuur mij dan een bericht! Ik help je graag.




22 keer bekeken

Copyright Woordkleur 2018 

Tekstbureau Den Haag | marjolijn@woordkleur.nl | 06-38345648 | Algemene voorwaarden | Privacy 

Tekstschrijver | Copywriter | Redacteur

  • LinkedIn Woordkleur
  • Facebook Woordkleur
  • Twitter Woordkleur
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now