• Woordkleur

Copywriting: hoe “Nee" zeggen helpt om een “Ja!” te krijgen

Je hebt de stap genomen: je wordt copywriter! Je schreeuwt het van de daken, deelt al je visitekaartjes in één keer uit en gaat razend enthousiast aan de slag met het uitbrengen van offertes. Dan komen die opdrachten wel vanzelf, toch? Dat was zo’n beetje mijn gedachtegang toen ik net begon met schrijven. Het liep iets anders.


Veel beginnende tekstschrijvers maken twee cruciale denkfouten: ze presenteren zichzelf als allround-copywriter en ze wringen zich in allerlei bochten om de klant te pleasen. Twee zaken waarvan je zou denken dat het je positie in de markt versterkt. Niets is minder waar. Er zijn slechts weinig mensen die seo-expert zijn, moeiteloos een nieuwe pay-off verzinnen en in de tussentijd nog een reportage maken over de Haagse Markt. Natuurlijk kan het, maar de vraag is welke kwaliteit je aflevert. Vergelijk het met een restaurant: ik heb liever een beperkte kaart waarvan de gerechten bovengemiddeld goed zijn, dan een uitgebreide kaart waarvan alles het nét niet is. En jouw potentiële klant weet dat ook. Kijk dus naar wat je leuk vindt en naar datgene waar jij beter in bent dan jouw collega-copywriters. Specialiseren geeft richting en richting leidt naar resultaten.


Dan het pleasen van de klant. Ik weet nog dat ik in mijn beginperiode een offerte uitbracht voor het schrijven van webteksten. De prijsstelling was behoorlijk scherp: je wilt die opdracht tenslotte binnenslepen. Twee dagen later kreeg ik het verzoek om een gratis proefpagina te schrijven én mijn seo-strategie uit de doeken te doen. Op basis daarvan zou de klant beslissen. Dat was het moment dat ik écht ging nadenken: waar ligt mijn kracht, wat voor soort copywriter ben ik en waar sta ik voor?


Om succesvol te zijn in deze markt, moet je keuzes maken. Als je weet waar je kracht ligt, dan kun je jezelf beter positioneren in de markt. Ik besloot dat mijn diensten het geld waard waren en dat ik een band wil opbouwen met mijn klant. Ik wil betrokken zijn bij mijn klant, omdat betrokkenheid in mijn ogen tot de beste resultaten leidt. De proeftekst heb ik niet geschreven en de tijd heb ik besteed aan werk voor andere klanten. Als jij weet waar je kracht ligt, dan breng je dat over aan je klant. “Nee” zeggen levert namelijk een volmonding “ja” op tegen andere klanten. En voor mij geldt: enthousiasme, creativiteit en betrokkenheid zijn waar ik voor sta.


Wat zijn jouw waarden? Wat voor tekstschrijver ben jij? En heb jij ook weleens voor zo’n keuze gestaan? Laat het me weten in de reacties.



0 keer bekeken

Copyright Woordkleur 2018 

Tekstbureau Den Haag | marjolijn@woordkleur.nl | 06-38345648 | Algemene voorwaarden | Privacy 

Tekstschrijver | Copywriter | Redacteur

  • LinkedIn Woordkleur
  • Facebook Woordkleur
  • Twitter Woordkleur
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now